Open top menu

Cum se compune o piesa – Episodul 2: Tonalitatea

Dacă în articolul trecut am făcut o mică introducere în domeniul compoziţiei, astăzi vom mai face un pas înainte şi o să-ţi explic câte ceva despre elementul fundamental de la care porneşte tot, şi anume tonalitatea. În funcţie de tipul tonalităţii vei putea folosi diferite acorduri şi diferite game.

Pentru a putea înţelege conceptul de tonalitate, trebuie înainte de toate să-l definim:

“Tonalitatea constituie un ansamblu specific de funcţii şi relaţii componistice bazate pe centrarea (gravitarea) sunetelor faţă de o tonică şi de subordonarea lor triadei armonice fundamentale: tonică, dominantă şi subdominantă (triada tonală). “(Victor Giuleanu)

Organizarea sunetelor în jurul acestui centru tonal, se defineşte conceptual prin noţiunile de: tonalitate (propriu-zisă), gamă, mod, acord.

Noţiunea de tonalitate

Într-o tonalitate, fiecare treaptă are o denumire proprie şi o anumită funcţie:

1. Tonica – îndeplineşte funcția principală în sistem, de la ea îşi ia numele întreaga tonalitate. Către tonică sunt atrase toate celelalte trepte.

2. Dominanta – treapta V – reprezintă cea mai importantă funcţie după tonică, faţă de care se află la o cvintă perfectă ascendentă.

3. Subdominanta (dominanta de jos) – treapta IV – are aceeaşi importanţă ca şi dominanta şi se află la o cvintă perfectă descendenta faţă de tonică.

4. Contradominanta (dominanta dominantei) – treapta II – se află la cvinta ascendenta faţă de dominantă; adesea ea este introdusă în armonie în drumul spre tonică

5. Medianta Superioară – treapta III – se află în acordul tonicii (do MI sol)* intre tonică şi dominantă; iar

6. Medianta Inferioară – treapta VI – este situată în acordul subdominantei (fa LA do)*, între aceasta şi tonică

7. Sensibilă – treapta VII – are atracţia cea mai puternică spre tonică

* – despre acordurile tonicii, subdominantei şi acordurile celorlalte trepte îţi voi detalia în articolele viitoare

Noţiunea de gama

Legată de noţiunea de tonalitate este şi noţiunea de gama, despre care însă nu-ţi voi detalia foarte mult (vezi articol cu gama).

Aş vrea însă să-ţi subliniez faptul că sunetele din tonalitate (treptele), când sunt dispuse în gamă pot fi, în funcţie de rolul lor, de 2 feluri:

Gama tonalităţii do major:Trepte principale - sunt cele pe care se sprijină întreaga construcţie armonică: treapta I (tonica), treapta V (dominanta) şi treapta IV (subdominanta). Celelalte trepte (II, III, VI şi VII) fiind trepte secundare şi deţin o importanţă mai mică în tonalitate.

Cam atât pentru astăzi. Despre moduri şi acorduri îţi voi vorbi în însemnările viitoare.

Marius
Written by Marius

Chitarist, compozitor, muzician.

9 Comment responses

  1. Avatar
    January 06, 2011

    Multumesc pentru lamuririle ulterior facute in cadrul unor articole.Dupa cum am spus,sunt incepator si intrebarile mele vor “umple” aceasta rubrica de comment-uri pentru ,aproape, fiecare articol ,lucru care sper sa nu deranjeze.Ei bine,tonalitatea in mare parte am inteles-o.De la tonica,subdominanta si dominanta pleaca intregul cantec sau intreaga armonie(aici ma refer la chitarele acustice).Totusi ,de cateva saptamani incoace,ma bazaie capodastrul ,o “chestie” al carui rol nu-l inteleg.Inteleg doar ca tonica, in cazul utilizarii sale, se va schimba cu un semiton in functie de amplasarea acestuia pe fiecare treapta a grifului.Va respect si va multumesc.Toate cele bune.

  2. Avatar
    January 06, 2011

    Am omis o intrebare ,pe care trebuia sa o adresez inca de la inceput.Eu as dori sa stiu ce teorie muzica trebuie sa cunosc(cant la chitara acustica) pentru a fi un chitarist mediu?Din ce am inteles de la fel si fel de oameni,la o astfel de chitara trebuie sa cunosti acordurile (majore ,minore,majore cu diez,majore cu bemoli si asa mai departe).Acordurile cu septima dominanta sunt pentru mine o enigma,ca tot veni vorba de cunoasterea acordurilor.Inca odata multumesc,inca odata felicitari pentru munca depusa si inca odata toate cele bune.

  3. Avatar
    January 10, 2011

    @Alex, Rolul capodastrului este pentru a modifica inaltimea sunetelor corzilor libere. El este folosit pentru a transpune diferite melodii la alte tonalitati, fara a modifica pozitia acordurilor sau pentru a obtine pozitii confortabile pentru diferite acorduri. Ti-am pus si un link de pe youtube cu cateva info: http://www.youtube.com/watch?v=S1033BABk9o

    mult spor,

    Marius

  4. Avatar
    January 10, 2011

    @Alex Pentru a te familiariza cu notiunile teoretice de care ai nevoie pentru a intelege cum functioneaza chitara, iti pot sugera sa urmaresti post-urile de la pe site de la sectiunea “Cum se compune o piesa” (voi incerca sa le updatez cat de curand) si la fel, iti pot recomanda un manual de chitara scris de Gabriel Petric: http://www.lectii-de-chitara.ro/2010/01/metoda-de-chitara/

    Mult spor,

    Marius

  5. Avatar
    November 23, 2017

    Salut, am o nelamurire:

    Rolul treptelor in tonalitate este pur si simplu conventional? (dominanta e mereu la V, dar in functie de tonalitate suna diferit, si poate nu mereu suna dominant?) Ce anume o face dominanta?

    Similar, e musai ca ultima nota din cantec sa fie tonica? Exista exceptii de la regula? Este ceva la latitudinea compozitorului sau, din nou, e ceva conventional/matematic?

    Multumesc

<