Dacă ai întâlnit în diverse tabulaturi notații de genul “Dsus4”, “Asus2”, sau alte variante similare, iar acest lucru te-a determinat să ocolești piesa respectivă, acest articol te va ajuta să deslușești acordurile suspendate (“sus”), frecvent utilizate pentru a adăuga o nuanță interesantă pieselor folk, rock și nu numai.
Acordurile suspendate conțin prima și cvinta acordului, însă spre deosebire de triada clasică (primă-terță-cvintă) pe care am învățat-o pentru acordurile majore și minore, ele nu conțin terța.
După cum bine știi, caracterul de major sau minor al unui acord, este dat chiar de tertă – așadar, acordurile “Sus” cărui tip aparțin?
Răspunsul este că ele nu sunt nici minore nici majore, ci acorduri de tranziție care creează o stare de suspans în progresia ta, însă care trebuie neapărat “rezolvate” într-un acord complet minor sau major.
Mergând mai departe, și ele sunt de mai multe tipuri, și astfel vom desluși care note vin să înlocuiască terța “suspendată”.
Cele mai folosite sunt “sus2” si “sus4”:
Sus 2: 1 + 2 + 5
Sus 4: 1 + 4 + 5
! Ţine cont de faptul că notația de mai sus este făcută pe baza intervalelor muzicale și asigură-te că stăpânești această parte de teorie.
Pentru a clarifica puțin lucrurile, îți voi oferi un exemplu concret, folosind acordul Re major (D):
- “D” este deseori folosit în relație cu derivatele sale “Dsus4” si “Dsus2”
- nu uita că întotdeauna un acord suspendat necesită o “rezolvare”, în acordul său de bază (în cazul nostru “D”)
În continuare, te invit să experimentezi următoarea progresie, pentru a te familiariza cu ceea ce înseamnă și exprimă un acord suspendat:
D /Dsus2/D/Dsus4/D
Folosind aceeași metodă, poți experimenta și cu celelalte acorduri, adăugând astfel o nuanță interesantă și diferită pieselor tale, dincolo de formele clasice majore sau minore.
De acum încolo, cănd vei vedea un acord “sus”, vei ști exact la ce se referă, și nu vei mai fi nevoit să ocolești piesa respectivă!
No comments yet.
No one have left a comment for this post yet!