Dacă în articolul trecut am vorbit despre tonalitate, astăzi aş vrea să mai facem un pas înainte şi să-ţi spun câte ceva despre moduri. Astfel, îţi spuneam că:
- tonalitatea reprezintă o modalitate de organizare a sunetelor în jurul unui centru tonal, numit tonică.
- fiecare treaptă are un rol specific în cadrul tonalităţii şi se află într-o anumită relaţie intervalică faţă de tonică, determinând astfel modul acesteia.
Această relaţionare a treptelor faţă de tonică se concretizează în cele din urmă, în modul în care se succed tonurile şi semitonurile.
În funcţie de poziţia anumitor trepte faţă de tonică, modurile se vor împărţi în majore sau minore şi melodice sau armonice.
Treapta a III-a este cea care îţi spune dacă modul este major sau minor. Dacă aceasta se află la o distanţă de terţă mare faţă de tonică – mod major, iar dacă se află la o distanţă de terţă mică – mod minor.
Prin poziţiile treptelor VI şi VII faţă de tonică, se stabilesc apoi celelalte două variante ale majorului şi minorului, şi anume majorul şi minorul melodic sau armonic.
Astfel, într-o tonalitate, modul major sau minor se prezintă în 3 feluri:
- Major natural, armonic şi melodic
- Minor natural, armonic şi melodic
Modurile Populare
Prin definiţie, orice gamă majoră are ca şi secvenţe intervalice (T-T-s-T-T-T-s). Din punct de vedere modal, acesta se numeşte mod major natural sau mod Ionian şi reprezintă unul dintre cele 7 moduri populare – spun şapte pentru că fiecare treaptă din tonalitatea majoră naturală poate fi tonică.
Aşadar, pornind de la gama majoră naturală, de pe fiecare treaptă pot construi o nouă gamă, folosind aceleaşi note. În acest caz, relaţiile intervalice şi succesiunile de tonuri şi semitonuri se schimbă, obţinând astfel noi moduri, cu denumiri diferite:
Modul Ionian: T-T-s-T-T-T-s
Modul Dorian: T-s-T-T-T-s-T
Modul Frigian: s-T-T-T-s-T-T
Modul Lidian: T-T-T-s-T-T-s
Modul Mixolidian: T-T-s-T-T-s-T
Modul Eolian: T-s-T-T-s-T-T
Modul Locrian: s-T-T-s-T-T-T
Din cele 7 moduri, ionianul, lidianul şi mixolidianul sunt moduri majore, pentru că între prima şi a treia treaptă se află un interval de terţă mare (T-T), iar celelalte, dorianul, frigianul, eolianul şi locrianul sunt moduri minore – terţă mică (T-s).
De aici, poţi trage concluzia că aceste moduri sunt de fapt, game majore sau minore cu trepte modifcate (urcate sau coborâte). Astfel:
Ionianul – gama majoră naturală
Dorianul – gama minoră naturală cu treapta VI urcată cu un semiton
Frigianul – gama minoră naturală cu treapta II coborâtă cu un semiton
Lidianul – gama majoră naturală cu treapta IV urcată cu un semiton
Mixolidianul – gama majoră naturală cu treapta VII coborâtă cu un semiton
Eolianul – gama minoră naturală
Locrianul – gama minoră naturală cu treptele II şi V coborâte cu un semiton
La ce ne folosesc modurile?
În final, aş vrea să-ţi subliniez importanţa cunoaşterii acestor moduri şi să-ţi explic de fapt, la ce îţi folosesc.
Răspunsul simplu ar fi că modurile îţi folosesc la solo-uri, repezentând un instrument de creaţie foarte puternic şi foarte important.
Spre exemplu: ai o piesă foarte frumoasă, compusă în tonalitatea Do major (vom vorbi în articolele următoare despre acorduri şi progresii), iar ţie îţi revine sarcina de a face un solo pe o armonie în această tonalitate.
Astfel, cunoscând tot ceea ce ţi-am explicat eu până aici, te vei gândi şi îţi vei da seama că vei putea improviza folosind mai multe game majore: majorul natural (modul ionian), lidianul sau mixolidianul, majorul melodic, majorul armonic.
Sfatul meu este să experimentezi cu fiecare gamă în parte, pentru că vei observa că fiecare are o “aromă” proprie.
Din aceste game vei lua acele note care tu consideri că se potrivesc cel mai bine cu ceea ce vrei tu să exprimi în acel solo.
Ce reprezinta T si s?(daca e undeva mentionat si n-am observat ,imi cer scuze).Felicitari pentru articol.
@Alex ma bucur ca ti-a placut articolul. T si s reprezinta prescurtarea pentru ton si semiton.
Mult spor,
Marius
Foarte buna ideea de a aborda “Modurile Populare” si ai explicat bine de tot .Cu acest mic articol ai dat de lucru cu “Carul”unora care pana acum poate nici nu stiau de existenta modurilor populare .
Frumos !!!
P.S
Pe cand articolele despre acorduri şi progresii ?
Cu mult respect!
Esti genial omule, am cautat ceva timp pana am dat de site-ul tau si nu regret pt. ca insfarsit am inteles ce sunt modurile:)…. felicitari pentru muca depusa de tine:D!!!
Respect din partea mea
Excelenta prezentare, punctat obiectiv si usor de asimilat. Ce mi-as dori insa, e ca alaturat partiturii, daca se poate, sa fie reprezentat si pe tabulatura. Nu sunt absolvent de scoala muzicala si gasesc putin mai dificil de interpretat partiturile. Am sa studiez cu atentie si celelalte articole. Multumesc mult, Marius!
mixolidian cu si rpdddddddd