Open top menu
Cum se compune o piesă episodul 7 – Acordurile – Partea a 2-a

Cum se compune o piesă episodul 7 – Acordurile – Partea a 2-a

În prima parte a acestei serii de articole, care au ca temă acordurile, am făcut o introducere legată de importanţa formării unui “vocabular” de acorduri, urmând ca ulterior să-ţi prezint câteva noţiuni esenţiale despre formarea acestora. Articolul de faţă este dedicat modului în care poţi construi acordurile pe chitară.

Înainte, aş vrea să fac o mică recapitulare a teoriei tonalităţii. Îţi spuneam că, tonalitatea este caracterizată prin: 1. Modul său (organizarea specifică a treptelor aflate în anumite relaţii intervalice faţă de tonică, ceea ce se traduce într-o anumită succesiune a tonurilor şi semitonurilor), 2. Gama sa (aşezarea treptată a notelor ce compun tonalitatea, respectând relaţiile intrevalice impuse de mod) şi prin 3. Acord.

Din materialul sonor al unei tonalităţi poţi construi pe fiecare treaptă câte un acord prin suprapuneri de terţe.

Aşadar, pornind de la modul în care se formează orice acord de 3 sunete (şi anume suprapunând treptele 1, 3 şi 5), poţi să descoperi ce fel de acorduri (majore sau minore) vei avea pe fiecare treaptă.

Ca să înţelegi mai uşor, îţi voi exemplifica cu modul de formare al acordului treptei a II-a din Do major, apoi pentru restul acordurilor, sarcina îţi va reveni ţie :)

Pornind de la materialul tonalităţii Do major, pentru a descoperi ce fel de acord vei avea pe treapta a II-a, paşii pe care să-i urmezi ar fi aceştia:

1.consideră treapta a II-a, drept treapta I (asta pentru că vrei să descoperi ce fel de acord s-ar potrivi gamei pornite din Re) şi de acolo

2.caută terţa şi cvinta.

Vei descoperi că ele sunt: Fa şi La. Între Re şi Fa ai terţa mică, iar între Re şi La ai cvintă perfectă. Aşadar, acordul tău va fi Re minor. E simplu, nu?

După ce ai aplicat regula mai sus descrisă, tuturor treptele, vei descoperi că pe treptele I, IV şi V voi avea acorduri majore, pe treptele II, III şi VI vei avea acorduri minore, iar pe treapta VII – acord micşorat.

Cum se formează acordurile pe chitară

Aşa cum îţi subliniam în articolul trecut, pentru a putea memora acordurile nu este suficient să reţii o poziţie în care execuţi acordul, pentru că o vei uita mai repede decât crezi.

Întotdeauna, pentru a reţine un anumit acord sau anumită gamă, este foarte important să înţelegi cum se formează şi abia apoi să-ţi creezi puncte de reper de genul celor pe care ţi le-am prezentat în articol.

Regulile pe care le poţi urma pentru a-ţi crea singur acordurile sunt următoarele:

1. respectă notele din arpegiu pentru a construi acordul (treptele 1, 3 şi 5)

2. respectă regula – 1 notă/coardă. Atâta timp cât vei ciupi toate corzile printr-o singură mişcare (strumming), nu poţi cânta 2 note pe aceeaşi coardă

3′. dacă gama din care extragi notele din arpegiu nu este executată pe primele 3 poziţii ale griff-ului, vei pune cap la cap notele din arpegiu în ordinea apariţiei lor în gamă, respectând prima regulă. Regula aceasta se aplică în cazul acordurilor, intermediare şi avansate.

3″. dacă tu vrei să găseşti doar acordurile de bază (cele executate pe primele 2-3 poziţii) o metodă foarte simplă este să execuţi notele din arpegiu, în funcţie de corzile pe care le ciupeşti.

Să spunem că vrei să descoperi acordul Re major, care să aibă în bass (cea mai joasă notă intonată în acord) nota Re şi nu altă notă din arpegiu.

1. Pe o foaie de hârtie îţi scrii notele din gama Re major sau le poţi executa direct pe chitară, respectând succesiunea TTsTTTs
2. Extrage treptele 1, 3 si 5 din arpegiu şi vei descoperi că ele sunt Re, Fa#, La
3.Re trebuie să fie prima notă a acordului tău, executat pe primele 3 poziţii.
4.De aici poţi începe:

  • prima coardă pe care ai putea să o ciupeşti la strumming este Mi gros, iar tu ai de găsit nota Re. Pe Mi gros nu îl vei ciupi, având în vedere că nota Re este pe poziţia 10, iar tu ai de găsit un acord pe primele 3 poziţii.
  • coarda La nu o vei ciupi, pentru că nu vrei să ai La în bass, iar pe La nota Re este pe poziţia 5
  • urmează la ciupit coarda Re, care îţi va da nota de bass.
  • pe Sol, având în vedere că nu face parte din notele pe care tu le cauţi, vei executa cea mai apropiată nota din arpegiu: Re este pe poziţia 7, Fa# – poziţia 11, La – poziţia 2. Aşadar, pe Sol vei avea nota La.
  • pe Si, cea mai apropiată notă din arpegiu va fi Re (poziţia 3), iar
  • pe Mi subţire vei avea Fa# (a 2-a poziţie)

La final, acordul tău va arăta aşa:

În acest fel poţi proceda cu toate acordurile de bază.

În următorul articol teoretic, te voi învăţa câteva noţiuni de bază de la care poţi porni combinarea acordurilor pentru a compune piese.

Marius
Written by Marius

Chitarist, compozitor, muzician.

7 Comment responses

  1. Avatar
    September 25, 2010

    @Marius

    Salut,

    Super super super tare articolul!

    Chiar foarte folositor!!!!!!

    Eu inca mai am putin de meditat la el pana sa-l inteleg…

    Apropo,la ce te-ai referit prin ,, formare al acordului treptei a II-a din Do major”…??:D

    Astept raspuns:D

    Maine o sa il citesc de cate ori trebuie pana cand o sa-i dau de cap:D

    Te-am salutat!

    oZz

  2. Avatar
    September 25, 2010

    Aaa,si inca ceva,

    Astazi dimineata cand am intrat pe site(ca in fiecare dimineata de altfel,inafara de cand sunt la scoala…dar intru in fiecare zi)m-am gandit ceva de genul,,parca ce gol e site-ul…nu s-a mai postat nimic de 2 zile si…nu a mai dat nimeni niciun commnet inafara de mine:D”dar in seara asta vad ca site-ul s-a trezit la viata:X:X

    Iti urez succes,si tie si lui Alec:D:D

    Te-am salutat!

    oZz

  3. Avatar
    September 25, 2010

    @oZz Simplu! Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do – poarta denumirea de trepte ale tonalitatii. Treapta a II-a in Do major este Re. Asadar, m-am referit la formarea acordului Re in tonalitatea Do major.
    Legat de treptele tonalitatii, poti sa revezi articolul despre tonalitate: http://www.lectii-de-chitara.ro/2010/04/cum-se-compune-o-piesa-episodul-2-tonalitatea/

    Mult spor,
    Marius

  4. Avatar
    September 25, 2010

    Multumim, oZz! Facem tot posibilul sa tinem site-ul “proaspat” si interesant

  5. Avatar
    September 28, 2010

    Într-adevăr articolul este si interesant dar și bine predat. Adevărul este că trebuie să revăd și eu câteva noțiuni de teorie muzicală pentru a putea să înțeleg mai bine chitara pe toată lungimea gâtului ei :)

<