Open top menu
Sfaturi pentru schimbarea rapidă a cordurilor

Sfaturi pentru schimbarea rapidă a cordurilor

Pentru că în trecut ţi-am explicat cum se formează acordurile şi cum le poţi memora mai uşor, astăzi m-am gândit să merg puţin mai departe şi să abordez un subiect mai delicat pentru mulţi chitarişti, poate chiar şi pentru tine – trecerea rapidă dintr-un acord în altul.

Subiectul este delicat, pentru că sunt sigur că de multe ori ţi s-a întâmplat să renunţi să mai cânţi o piesă, din simplul fapt că în ciuda tuturor eforturilor tale nu ai reuşit să schimbi acordurile fără să te opreşti din cântat sau fără să cânţi ritmul pe corzi libere, pentru a avea timp să faci trecerea.

Este adevărat că pentru a ajunge să faci trecerea rapidă dintr-un acord în altul ai nevoie de exerciţiu, însă ceea ce vreau să-ţi subliniez este că nu orice fel de exerciţiu te va ajuta. Faptul că tu încerci să treci de mai multe ori dintr-un acord într-altul, fără să ai o anumită « strategie », rezultatele vor întârzia să apară.

Aceastea fiind spuse, hai să trecem la treabă şi să-ţi dau 4 sfaturi care îţi vor uşura schimbarea acordurilor şi pe care dacă le aplici întocmai, îţi garantez că vei cânta din nou acele piese puse deoparte.

 

  1. În primul rând trebuie să ai unul sau două puncte de sprijin pe gâtul chitarei care să exercite forţe de apăsare contrare. În felul acesta îţi vei asigura o mişcare mult mai uşoară a degetelor.
    Ca să subliniez importanţa punctului de sprijin, ia chitara în mână şi execută orice gamă sau exerciţiu care să implice toate degetele de la mână şi vei observa că degetele se vor mişca haotic şi fără siguranţa.Aşadar, prima condiţie în executarea cu succes a schimbării de acorduri este să ai punct de sprijin şi nu o simplă zona de contact cu gâtul chitarei.
    Pentru mine, cele două puncte de sprijin sunt localizate la degetul mare şi la baza degetului arătător. Astfel, forţa de apăsare a degetului mare este orientată în faţă, iar forţa de apăsare de la baza degetului arătător este înspre mine. În acest fel imi creez senzaţia că ţin gâtul chitarei în balans.
  2. Este ineficient să pui degetele progresiv pe corzi. În acordul Do major, ar însemna să pui întâi degetul arătător pe coarda Si, mijlociul pe coarda Re şi apoi inelarul pe coarda La.
    Exerciţiu
    : Ia din nou chitara şi exersează în felul următor : din poziţia acordului Do major, încearcă să desprinzi uşor degetele de griff fără să le modifici poziţia, apoi revino cu ele pe griff. În cazul în care îţi este dificil să le păstrezi în aceeaşi poziţie atunci când le desprinzi, încearcă să apeşi mai tare cu degetul mare pe gât, însă fără să pui din nou degetele pe griff. Vei observa că astfel, degetele vor rămâne în poziţia pe care o aveai înainte de desprindere.
    Dacă te-ai întrebat vreodată cum de alţi chitarişti schimba acordurile atât de repede ? – Răspunsul este că majoritatea formează acordurile întâi « în aer » şi apoi apăsă cu degetele pe grif, pentru că dacă ar pune degetele progresiv, ar pierde timp.
  3. Dacă ai poziţii ale degetelor în comun între fiecare 2 acorduri, nu le ridica, transformă-le în puncte de sprijin pentru a putea trece mai repede în celălalt acord.
    Dacă tot ai rămas cu chitara în mâna de la exerciţiul anterior, încearcă de data asta să faci un acord La minor pe poziţiile 1 şi 2 şi apoi un Do major în poziţiile 1-3. După cum observi, degetul arătător şi cel mijlociu nu-şi modifica poziţia. Doar degetul inelar se muta de pe coarda Sol, pe coarda La. Atenţie !!! În acest caz, pentru a câştiga timp, lasă degetele arătător şi mijlociu pe notele Do şi Mi, mută forţa de apăsare şi pe aceste degtete şi apoi schimbă repede degetul inelar pe coarda La.
  4. Dacă nu ai poziţii ale degetelor în comun cu alte acorduri, exersează « drumul » fiecărui deget în parte şi apoi exersează pornirea simultană a acestora.
    Pe chitara ta, încearcă să treci din Do major în Sol major (ambele executate în zona poziţiilor 1-3). Din Do major, degetul arătător va pleca de pe coarda Si pe coarda La; degetul mijlociu va merge de pe Sol pe Mi gros, iar degetul inelar vă coborî de pe Sol pe coarda Mi subţire.
    Foarte important !!!
    Observă că degetele arătător şi mijlociu, păstrează aceeaşi poziţie, mă refer la faptul că degetul arătător este mai cobarât faţă de degetul mijlociu, atât în Do major cât şi în Sol major. De aici, rezultă că atunci când te desprinzi din Do major, trebuie doar să cobori « în aer » degetul inelar, păstrând poziţia celorlalte două degete (arătătorul ţinut mai jos faţă de mijlociu) şi roteşte mâna din încheietură.

 

Exersează ceea ce am discutat mai sus şi-ţi garantez că îţi vei îmbunătăţi schimbarea acordurilor.

PS: Nu uita să laşi comentariu în care să-mi spui dacă mi-ai urmat sfatul şi dacă ai văzut o îmbunătăţire în schimbarea acordurilor

Mult spor,

Marius Furduescu

Sursa foto: killgorack

 

Marius
Written by Marius

Chitarist, compozitor, muzician.

13 Comment responses

  1. Avatar
    March 11, 2011

    Chiar aveam nevoie de aceste sfaturi, doar ca nu avea cine sa mi le dea.
    Frumos articol Marius!

  2. Avatar
    March 11, 2011

    @Skaterboy Ma bucur ca ti-a placut! Multi elevi de-ai mei s-au confruntat in ultimul timp cu problema asta si am zis ca a venit timpul sa impartasesc metoda cu toata lumea.

    Mult spor si te mai astept cu noi interventii pe site,

    Marius

  3. Avatar
    March 11, 2011

    @Marius

    Felicitarile mele pentru articol :) Cu siguranta va fii foarte ,,vizualizat”pentru ca este un articol foarte bun ;)

    Am trecut de mult de acest capitol,dar am stat putin si mi-am amintit de vremurile alea,cand incercam si eu sa prind Re major(la care m-am chinuit o saptamana,dealtfel) si nu iesea.

    Iti multumesc pentru articol,si multumesc si ca m-ai facut sa-mi amintesc de atunci :)

    Te-am salutat,

    oZz

  4. Avatar
    March 11, 2011

    Salutar tuturor care urmaresc acest subiect, care desi nu e unul nou pentru mine totusi e unul foarte important pentru ca se leaga strins de altul care ma intereseaza mai demult si care sper sa fie urmatorul subiect de discutie. Deci acum e clar cat de mul ajuta, la rapiditatea de a schimba acordurile, faptul ca la orice acord trebuie sa poti mai intii sa apesi simultan (neprogresiv) degetele care servesc ca p. de sprijin, iar apoi (unica chestie progresiva), sa poti apasa iarasi simultan celelalte degete/sau nu, in dependentza de acord. Si de aici apare alta intrebarea, (cea care ziceam ca-i strins legata de acest subiect): cum de aplicat aceste tehnici la cantecele mai lungi, astfel ca muschii mainii sa se mentina liberi si sa nu doara, pentru ca la trecerile rapide este f. importanta fortza punctelor de sprijin?

  5. Avatar
    March 12, 2011

    @Vadim

    Salut,

    Bine ai venit pe site :)

    Ma gandesc ca intrebarea ta are un raspuns foarte logic.De la mult exersat la acorduri,ele vor deveni reflex,si,la piesele mai grele,stiind bine acordurile,nu vei avea probleme :D

    @Marius

    Daca nu e asa,te rog frumos sa ma corectezi,pentru ca sa nu raspandesc ideea

  6. Avatar
    March 13, 2011

    mda, merci, tot cam asa cred si eu, adica trebuie de la inceput de avut grija cum formez reflexul, tinind cont si de sfaturile din acest subiect si de corectitudinea digitatiei, dar cred mai e nevoie şi de alte sfaturi, căci dacă cîntecul e lung şi conţine schimbări rapide de acorduri, chiar daca mi-am format un reflex oricum mîna nu rezistă. Probabil că trebuie să caut nişte momente potrivite în acel cântec, unde pot sa renunţ puţin la forţa punctelor de sprijin, sau poate exista niste exerciţii speciale pentru a antrena rezistenţa mîinii, sau nu ştiu ce alte sfaturi mai sînt.

  7. Avatar
    March 14, 2011

    @ Vadim si @oZz Iti multumesc pentru intrebare, este una foarte interesanta! Inainte de a-ti raspunde la intrebare as vrea sa mai subliniez inca o data un aspect: pentru a putea trece repede dintr-un acord in altul trebuie sa fii eficient; 1. trebuie sa gasesti cel mai scurt drum al degetelor catre celalalt acord, 2. profita de note sau pozitii in comun ala degetelor, 3. incearca sa anticipezi urmatorul acordul executandu-l “in aer”. Pentru ca toate acestea sa fie posibile trebuie sa ai puncte de sprijin pentru a avea siguranta si acuratete in schimbarea acordurilor. Fara aceste puncte de sprijin , vei avea senzatia ca nu-ti poti controla degetele. (De aici incepe raspunsul la intrebare ta) Din momentul in care ai ajuns in acordul urmator, tensiunea musculara pe care tu ai folosit-o pe punctele de sprijin (muschii care controleaza forta de apucare a palmei) ar trebui sa fie preluata de muschii antebratului , astfel pentru a nu ajunge in situatia in care incepi sa simti durere la baza degetului mare.
    Un alt motiv pentru care resimti durere este tensiunea excesiva la apasare. Multi dintre incepatori cred ca solutia pentru executarea anumitor acorduri este forta de apasare. De cele mai multe nu este vorba numai forta de apasare, cat de tehnica gresita.
    Asadar, recomandarea mea este sa verifici care este punctul de tensiune minima la chitara ta pentru a putea executa corect acordurile si exerseaza pana ce devine obisnuita.
    Este adevarat ca tensiunea tipului de corzi folosite, distanta dintre corzi si griff sau modul in care a fost construita chitara vor afecta modul in care vei apasa, mai tare sau mai incet.

    Spune-mi daca distanta dintre corzi si griff este ok si ce grosime folosesti la corzi? Incearca si exercitiul cu dozarea tensiunii si spune-mi parerea ta.

    Mult spor,

    Marius Furduescu

  8. Avatar
    March 14, 2011

    @oZz Iti multumesc oZz , ma bucur ca ti-a placut articolul si multumesc pentru ajutorul acordat lui @Vadim. Vezi ca am facut cateva completari la intrebarea lui @Vadim legata de durerea musculara .

    Mult spor,

    Marius

  9. Avatar
    March 26, 2011

    Salut, am si eu o nelamurire, la acorduri, corzile trebuie apasate de tot, daca nu le apas de tot nu mai suna…si daca le apas, le apas destul de greu si ma dor degetele si mai si bazaie cate o coarda daca nu apas cum trebuie :(

    Btw, sunt incepatoare :D
    Mersi anticipat :)

  10. Avatar
    March 27, 2011

    @Andreea

    Buna Andreea,

    Scuze ca raspund atat de tarziu,dar,am avut ceva de lucru :D

    Sa trecem la subiect.Spuneai ca,corzile trebuie apasate de tot,si daca le apesi,te dor degetele.Aici sunt 2 subiecte.Corzile nu trebuie apasate foarte tare,ca sa iti distruga degetele,ci doar cat sa nu falseze si sa stea stabila pe tasta.Asa ca incearca sa apesi incet,apoi mai tare,si mai tare,pana cand suna corect,si aceea este forta cu care trebuie sa apesi.Mai demult,Alec a scris un articol despre pozitia corecta a degetelor pe griff,in care vorbea putin si de subiectul asta.Cauta-l si studiaza-l cu atentie.In privinta durerii degetelor,e normal ca la inceput sa doara.Cu cat canti mai mult,cu atat mai repede pielea o sa se intareasca si nu te va mai durea.Verifica intai daca grifful tau este drept,ca sa nu fie vreo problema acolo.Marius a scris,tot aici pe site un articol,,Cum verifici daca grifful chitarii tale este drept”.Cauta-l si studiaza-l si pe acesta.La inceput,nu incerca sa dai vina pe griff,chiar daca e drept.Pielea se intareste in ceva timp,la mine au fost vreo doua saptamani.
    De asemenea,iti recomand sa inveti acordurile de baza,barre si 7,care te vor ajuta mult in cantarea pieselor tale preferate.

    Sper ca ti-am fost de folos cu raspunsul meu intarziat,si,daca mai ai intrebari,nu ezita sa le scrii aici :)

    Te-am salutat,

    oZz

  11. Avatar
    March 31, 2011

    Mersi mult de lamuriri :)

  12. Avatar
    April 17, 2011

    Va multumesc foarte mult pentru sfaturile date.Chiar mi-au fost de folos.Tocmai ce am inceput lectiile de chitara (invatarea acordurilor) si SOL mi se pare cea mai usoara, dar DO sau DO7 nu reusesc in nici un fel sa le fac.Apas pe corzi, dar suna urat.
    Inainte ma chinuiam cu schimbarea acordurilor, dar acum, citind aceasta pagina, totul mi se pare mult mai usor.
    Multumesc,iar.

  13. Avatar
    April 19, 2012

    Am o nelamurire cu privire la acest articol,si anume:la sfatul 3 si 4,cand spui “La minor pe pozitiile 1 si 2″ sau “Do major pe pozitiile 1 si 3″, la ce te referi de fapt?Nu imi dau seama ce vrea sa insemne asta.As aprecia un raspuns cat mai detaliat.Multumesc!

<