Nu ţi se pare ciudat modul în care unii chitarişti separă complet cântatul cu pana şi cel prin ciupirea corzilor? O prejudecată mult prea răspândită este aceea că instrumentiştii de formaţie clasică îşi vor folosi doar degetele pentru a cânta, în vreme ce un rocker, pop-rocker etc. va miza mai mult pe pană. Tu de care parte eşti?
Vestea rea e că nu e prea OK să fii adeptul unei singure tehnici, mai ales în ziua de azi, când chitara a atins apogeul versatilităţii şi pentru a obţine un sound unic, personal trebuie să ai un bagaj bogat de feeling şi cunoştinţe. Sperând să te scot un pic din cercul unui singur mod de-a atinge corzile, ţi-am pregătit o listă de motive pentru care ar trebui să stăpâneşti şi ciupirea:
1. Dinamica
Chiar dacă faci parte dintr-o trupă de metal şi chitara ta trebuie să domine mixul de la început până la sfârşit, nu-mi poţi spune că nu vor fi pasaje unde să ai nevoie de o variaţie a dinamicii. O pană pur şi simplu nu-ţi va oferi căldura şi caracterul subtil, schimbător pe care îl pot imprima degetele tale. Vei putea cânta cât de tare, încet sau în crescendo vei dori atâta timp cât deţii controlul 100%.
2. Tehnica hibrid
Aşa-numita hybrid picking este o tehnică pe care am ajuns s-o iubesc în ultima vreme, datorită libertăţii de expresie pe care o oferă: în vreme ce degetul mare şi arătătorul lucrează cu pana, celelalte trei sunt libere pentru ciupirea corzilor. O idee foarte bună şi adesea folosită în jazz e să-ţi ţii singur linia de bass cu degetele care folosesc pana, în vreme ce cele libere vor susţine armonia (Tommy Emmanuel este un maestru al acestei tehnici). Fireşte că tehnica nu va fi uşoară din prima, însă îţi promit că dacă perseverezi şi-ţi îmbunătăţeşti coordonarea, rezultatele vor suna foarte bine.
3. Alternarea corzilor / String Skipping
Să presupunem că vrei să experimentezi cu cântatul unor note pe care nu le ai pe corzile adiacente. Atunci când cânţi cu pana, ai putea încerca să etufezi corzile de care nu ai nevoie, dar s-ar putea să nu sune bine – depinde de ce gen de muzică interpretezi. Dacă vrei să poţi ajunge lejer şi precis la notele de care ai nevoie, cântatul cu degetele e o opţiune mult mai bună.
4. Combinaţii inedite
Nu ştiu cât ai intrat în zona fingerstyle până acum, dar te asigur că merită! Lasă deoparte prejudecăţile că ciupirea corzilor a fost inventată exclusiv pentru chitara clasică şi folk; păstrează-ţi mintea deschisă la noi posibilităţi şi nu uita că cele mai multe genuri muzicale contemporane sunt combinaţii reuşite de experimente şi influenţe. A-ţi găsi locul ideal la intersecţia dintre două sau mai multe stiluri înseamnă un plus de expresivitate.
5. Ce faci când n-ai pana la tine?
Un motiv simplu, haios, dar cât se poate de adevărat! Să presupunem că eşti la o petrecere cu prietenii, la munte, vrei să impresionezi o fată/un tip sau chiar încerci o chitară nouă la magazin. Îţi dai seama că e păcat să ratezi o ocazie doar pentru că nu eşti obişnuit/ă să cânţi fără pană! Hai, pune-o în buzunar pentru o oră sau două, experimentează şi vei vedea că n-ai să-i simţi lipsa atât de mult. Succes!
Calin Pop de la Celelalte Cuvinte foloseste hybrid picking – si suna bestial.
cat despre tehnica ciupirii, pe mine 2 ani de chitara clasica m-au ajutat mult in domeniul asta, desi si inainte nu aveam probleme cu ciupitul, chitara clasica mi-a deschis clar orizonturile tehnicii de ciupire, ritmica etc.
Mi-am tot propus in ultima vreme sa dau mai multa atentie hybrid-pickingului, dar recunosc ca am fost cam lenes, dar e combinatie perfecta pe a canta orice piesa fara sa renunti la pana.
@Alec
Salut Alec,
Super super tare articolul!S-a nimerit bine,pentru ca,chiar am inceput sa compun un cantec la care voi folosi(cel putin in intro)ciupirea corzilor:D
Felicitari pentru articol!
Astept cu nerabdare altele de acest gen si,sfarsitul concursului pentru pedala de Distors oferita de ESOUND.Sunt super super curios cine va castiga si,ca orice concurent,sper sa fiu eu acela:D:D
Iti urez succes in toate!
Te-am salutat!
oZz
@ Alexandru Calin Pop e un mare muzician, am avut si placerea sa-l cunosc si sa-l ascult live de aproape, la concertele anuale ale Rock Filarmonicii Oradea. Intr-adevar are o tehnica speciala si o expresivitate incomparabila. Spor si tie la hybrid picking!
@ oZz bravo pentru implicarea in compozitii, abia astept sa ascult! E, pana la urma, cel mai important lucru pentru un muzician: sa fie si creator, nu numai interpret.
Succes si tie la concurs, pe 18 octombrie vom anunta castigatorul pedalei Digitech Hot Head.
PS: Iti voi raspunde curand si la celalalt comentariu, nu-ti face griji. Spor in toate!
tot nu am inteles cum sa canta ciupita!
Foarte bun articolul
, deoarece majoritatea incepatorilor incep cu pana si nici macar nu incearca sa cante cu degetele…
Eu am inceput sa cant la chitara la 12 ani (acum vreo 9 luni
) cu o chitara clasica Yamaha si niste carti cu teorie,melodii clasice etc. etc…, si am cantat doar cu degetele primele 7 luni pana cand am stapanit fingerstyle-ul, adica dupa ce am reusit sa fac cap coada melodia Classical Gas (Mason Williams) (avand in vedere ca tot timpul meu liber era dedicat chitarei), dupa care am primit de ziua mea un Fender electro-acustic (urmat si de o chitara electrica…) cu un amplificator si o carte plina de acorduri si despre picking care m-a ajutat sa invat sa cant si cu pana. Si faptul ca am inceput cu, clasica mi-a dezvoltat gustul muzical avand in vedere ca nu ascultam muzica clasica… mai mult rock 
. Acum m-am gandit sa imi las unghiile mai lungi la mana dreapta si sa elimin pana cand cant anumite melodii care includ si picking si fingerstyle…
Si acum cand cant melodii precum Stairway To Heaven (Led Zeppelin), care include si fingerstyle si strumming ,imi dau seama cat de utile au fost cele 7 luni cu, clasica
Ce zici? Ar merge??